Forretningsmodeller

De 8 Upgradia-forretningsmodeller

  • Performance-niveau-aftale

    Kunder abonnerer på et vist performance-niveau, baseret på en række aftalte KPI’er. Kunden forsynes løbende med funktionsopgraderinger for at opretholde det aftalte niveau.

  • Opgradering i et servicesystem

    Brugerne har fuldt ejerskab af produktet, der leveres med en servicepakke. Brugeren kan selv igangsætte opgraderinger, som er tilbudt i servicen.

  • Trin-baseret ydelse med genbrug af opgraderinger

    Kunden abonnerer på et forudbestemt service- eller produkt-trin. Forældede opgraderinger fra de højeste trin genbruges på lavere trin.

  • Mass customization til slutbrugeren

    Brugeren har fuldt ejerskab af produktet og har på samme tid mulighed for at tilpasse sine egne produkter som følge af ændret kontekst eller nye behov.

Internt eller eksternt

For hver model skal der samtidig tages stilling til, om jeres virksomheds værditilbud hovedsageligt er bundet til moduler, produkter eller services som I selv udvikler, producerer, eller om de er bundet til moduler, produkter eller services, der produceres af andre.

Dermed kan hver af de fire forretningsmodeller enten være “interne” eller “eksterne”. Dermed er der i alt 8 mulige forretningsmodeller.

Men hvilken af de 8 forretningsmodeller er mest fordelagtig for jeres virksomhed? Tag et Maturity Check og bliv inspireret.